περι φιλαυτιας

2022-04-19 07:48

    αγαπητοί  μου  αδελφοί,

Ενα  απο  τα  πάθη  που  ειναι ο σημαντικότερος  ΑΝΑΤΡΕΠΤΙΚΟΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ  στην πνευματική μας ΖΩΗ ειναι η φιλαυτία  το  οποίο οι ανθρωποι θεωρούν φυσιολογικό και είναι απο τα τελευταία που καταφέρνει και εκκόπτει ο ανθρωπος.

Η φιλαυτία ονομάζεται “αρχή κακών” (Άγιος Μάξιμος), “βασίλισσα αμαρτιών” (Άγιος Γρηγόριος Διάλογος) και “νέκρωση θείας ζωής” (Άγιος Νικόδημος). Ο Άγιος Ησύχιος γράφει ότι η φιλαυτία γεννά: αυτοέπαινο, αυταρέσκεια, γαστριμαργία, πορνεία, κενοδοξία, φθόνο και υπερηφάνεια. Ο Γέρων Ιωσήφ Βατοπαιδινός έλεγε: “H φιλαυτία διαιρείται σε υλική και πνευματική. Έτσι, ερεθίζονται και τα δύο είδη παθών, σωματικά και ψυχικά. Ο θυμός εμφανίζεται επειδή φράζεται ο δρόμος της φιλαυτίας. Στους εμπαθείς και αιχμαλώτους στα σωματικά πάθη, που κυριαρχούν οι παράλογες ορέξεις και οι ηδονές, ο θυμός κινείται από το φόβο της στερήσεως της ικανοποιήσεώς τους. Το ίδιο γίνεται και στους αιχμαλώτους ψυχικών παθών, όπως της φιλοδοξίας, του εγωισμού, της υπερηφάνειας” .Ο Γέρων Παϊσιος έλεγε; “Ο νους αν στραφεί στο Θεό, έχει δούλο το σώμα και του παρέχει μόνο όσα είναι απαραίτητα για την ζωή. Αν στραφεί προς την σάρκα, υποδουλώνεται στα πάθη και επιθυμεί συνεχώς να φροντίζει γι’ αυτήν”.

Διάγνωση

   Κατά τον Άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη ο άνθρωπος πρέπει να εξετάσει και να δει πώς φέρεται στον εαυτό του. Εάν κολακεύει αγαπώντας τον εαυτό του άτακτα και άμετρα, δε θα μπορέσει ούτε να κοπιάσει, ούτε να θλιβεί, ούτε να κακοπαθήσει, ούτε πειρασμό να υπομείνει, ούτε να υποταχθεί στο θείο θέλημα. Και προσθέτει ο Αγιορείτης Πατέρας: “εσύ αν είσαι φίλαυτος και αγαπάς τον εαυτό σου, μισείς στ’ αλήθεια τον εαυτό σου και θα τον καταστρέψεις”, τονίζοντας ότι “Χωρίς τη φιλαυτία ο διάβολος δεν μπορεί να βλάψει τον άνθρωπο ούτε στο παραμικρό”.

  Πρακτικά  εμείς  μπορούμε να  εφαρμόσουμε  το test σπηλαίου,δηλαδή  για 10 ημέρες  περίπου  ΞΕΧΝΑΜΕ  ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΑΝΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΠΙΤΙΟΥ ΜΑΣ και ζουμε  σαν να είμασταν σε  σπήλαιο.Θα κανουμε  αυστηρή  νηστεία  με λήψη ξηράς  τροφής ή φρουτων/λαχανικών 1 φορά την ημέρα, θα μείνουμε ΑΠΛΥΤΟΙ τις μέρες  αυτες,θα περιορίσουμε  τις  συνομιλίες μας,θα προσπαθήσουμε ΝΑ ΜΗΝ ΚΑΝΟΥΜΕ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΚΑΝΟΥΜΕ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ. Καθημερινά θα πρέπει να  καταγράφουμε  τους  λογισμούς μας που θα ειναι  σε  μορφη  ΑΓΧΟΥΣ-ΑΓΩΝΙΑΣ-ΤΑΡΑΧΗΣ για την υγεία μας,την καθαριότητα μας,τους οικειους γυρω μας και διάφοροι αλλοι ποικιλοι  λογισμοί  συμφωνα με  τον  χαρακτηρα μας.Απο την εξέταση-ανάλυση  των  λογισμών  θα καταλάβουμε  εντοπίσουμε  που ακριβως  ΠΑΣΧΟΥΜΕ  ωστε να  προχωρήσουμε  στην ΘΕΡΑΠΕΙΑ μας!

 
ΘΕΡΑΠΕΙΑ
 
Ο ιερός Χρυσόστομος λέει ότι χρειάζεται ο φίλαυτος να αποκτήσει την ταπείνωση. Να ταπεινωθεί βλέποντας τη θυσία του Νυμφίου, βλέποντας την τελειότητα των δημιουργημάτων, την άπειρη σοφία Του. Βοηθητικό μέσο, είναι η Θεία Ευχαριστία, η νηστεία, η προσευχή, η άσκηση, η ανάγνωσης του Ευαγγελίου, ή βίων Αγίων. Τότε νιώθει την αδυναμία της δικής του ανθρώπινης φύσης καθώς και το ύψος οπού έφτασαν οι άγιοι με την χάρη του Θεού.  Κατά τον Άγιο Μάξιμο τον Ομολογητή η “καταφρόνηση” του σώματος και της φιλαυτίας οδηγεί στη θέωση: “αν ο Γεδεών δεν έσπαγε τις στάμνες, δεν θα μπορούσε να δει το φως των λαμπάδων (Κριτ. ζ΄20). Ο Θεός μας δείχνει με τον λόγο και την αγία ζωή Του την έξοδο από τη φιλαυτία, τη λύτρωση και την ελευθερία: “Όποιος θέλει, ας απαρνηθεί τον εαυτό του, ας πάρει το σταυρό του, και ας με ακολουθήσει”.
 Πρακτικά  εμείς  οταν  ξεκινήσουμε  να  ΠΟΛΕΜΗΣΟΥΜΕ  ΕΝΑΝΤΙΟΝ  ΤΟΥ ΕΑΥΤΟΥ ΜΑΣ  θα πρέπει να  οπλιστουμε  με  ΜΕΓΑΛΗ ΥΠΟΜΟΝΗ,ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ,ΠΟΛΛΗ  ΠΡΟΣΕΥΧΗ,ΑΥΣΤΗΡΑ  ΝΗΣΤΕΙΑ,ΑΝΑΓΝΩΣΗ  ΘΕΙΩΝ  ΓΡΑΦΩΝ ΚΑΙ ΒΙΟΥΣ ΑΓΙΩΝ.Επίσης  θα πρεπει να προγνωρίζουμε τον ΑΟΡΑΤΟ ΠΟΛΕΜΟ που θα  δεχθούμε  στην προσπάθεια αυτη με  καταρχιν  λογισμούς σε  εμας  όπως προείπαμε  που κατα  την  διάγνωση θα πρεπει να  έχουμε  καταγράψει  αλλα και τον ΟΡΑΤΟ ΠΟΛΕΜΟ απο ΤΗΝ  ΚΙΝΗΣΗ  ΤΩΝ ΟΙΚΕΙΩΝ ΜΑΣ (κυριως  των  ασθενεστέρων πνευματικά)  ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΜΑΣ κατι που θα μας  προκαλέσει  ΣΥΓΧΙΣΗ-ΤΑΡΑΧΗ  αν είμαστε  αδόκιμοι  καθως ο  πονηρός εχθρός μας  θα  ΜΗΧΑΝΕΥΤΕΙ  ΠΟΛΛΕΣ  ΠΑΓΙΔΕΣ  για να μας  βγαλει απο την Θεραπεία της Φιλαυτίας μας. Στις μαχες  αυτες  ειναι  ΠΟΛΥ  ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ να ΜΗΝ ΑΠΕΛΠΙΣΤΟΥΜΕ ,ΝΑ ΜΗΝ  ΤΑΡΑΧΘΟΥΜΕ, ΝΑ ΜΗΝ  ΣΥΓΧΙΣΤΟΥΜΕ  αλλα παντα να ΖΗΤΑΜΕ  ΤΗΝ  ΒΟΗΘΕΙΑ  ΤΟΥ  ΘΕΟΥ  με  ΕΝΤΟΝΗ  ΚΑΤΑΝΥΚΤΙΚΗ  ΠΡΟΣΕΥΧΗ  όπως  ακριβως ο αμαρτωλός Τελώνης " ο ΘΕΟΣ ιλάσθητι  μοι  τω  αμαρτωλώ".Επίσης στο επίπεδο  των  λογισμών  και επειδή  μιλήσαμε  για ΣΥΓΧΙΣΗ/ΤΑΡΑΧΗ που θα προκληθεί  οπωσδήποτε, θα πρέπει να  ΕΚΖΗΤΟΥΜΕ  ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΝΑ ΜΑΣ  ΕΛΕΥΘΕΡΩΣΕΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΛΟΓΙΣΜΟΥΣ  ΤΟΥ ΠΟΝΗΡΟΥ "Κυριε,Φωτισον με  ωστε να  Εννοώ  τις παγίδες του πονηρου και Καθαρισον με απο τους πονηρους λογισμους", αυτη η προσευχη  οταν γίνεται με  ΠΙΣΤΗ,ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ,ΑΠΛΟΤΗΤΑ αλλα και ΤΕΛΕΙΑ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ  ΣΤΟΝ ΘΕΟ  πραγματικα  είναι  βαλσαμο  και το ΚΑΛΥΤΕΡΟ  ΦΑΡΜΑΚΟ!
   Αυτος ειναι ο δρομος  προς  την ΘΕΩΣΗ ΜΑΣ, απαιτει  φυσικά  ΚΟΠΟ-ΥΠΟΜΟΝΗ-ΠΙΣΤΗ-ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ-ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ ΣΤΟΝ ΘΕΟ  αλλα μετα το περας  της  Θεραπείας  αυτής  να  είμαστε  ΣΙΓΟΥΡΟΙ  οτι ο νους μας  θα είναι  γαλήνιος  και οι διάφοροι  λογισμοί  που παντα  θα ενσπείρει  ο πονηρός  θα  ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ  ΞΕΚΑΘΑΡΟΙ  ΩΣ  ΠΡΟΣ  ΤΗΝ  ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ  ΤΟΥΣ και δεν θα  κινδυνεύουμε  απο  πτώσεις  πλεον.  
ΕΥΧΟΜΑΙ Ο ΘΕΟΣ  ΝΑ ΜΑΣ  ΕΛΕΗΣΕΙ ΚΑΙ ΦΩΤΙΣΕΙ  ΩΣΤΕ  ΟΛΟΙ ΜΑΣ  "ΕΙΣ  ΕΠΙΓΝΩΣΙΝ  ΑΛΗΘΕΙΑΣ ΜΕΤΑΝΟΙΑΣ ΚΑΙ ΣΩΤΗΡΙΑΣ  ΕΛΘΕΙΝ".
 
ΔΟΞΑ ΤΩ  ΘΕΩ ΠΑΝΤΩΝ  ΕΝΕΚΕΝ
 
δουλος Κυριου
Ιωαννης
 
 
ΘΕΡΑΠΕΙΑ
Ο ιερός Χρυσόστομος λέει ότι χρειάζεται ο φίλαυτος να αποκτήσει την ταπείνωση. Να ταπεινωθεί βλέποντας τη θυσία του Νυμφίου, βλέποντας την τελειότητα των δημιουργημάτων, την άπειρη σοφία Του. Βοηθητικό μέσο, είναι η Θεία Ευχαριστία, η νηστεία, η προσευχή, η άσκηση, η ανάγνωσης του Ευαγγελίου, ή βίων Αγίων. Τότε νιώθει την αδυναμία της δικής του ανθρώπινης φύσης καθώς και το ύψος οπού έφτασαν οι άγιοι με την χάρη του Θεού.  Κατά τον Άγιο Μάξιμο τον Ομολογητή η “καταφρόνηση” του σώματος και της φιλαυτίας οδηγεί στη θέωση: “αν ο Γεδεών δεν έσπαγε τις στάμνες, δεν θα μπορούσε να δει το φως των λαμπάδων (Κριτ. ζ΄20). Ο Θεός μας δείχνει με τον λόγο και την αγία ζωή Του την έξοδο από τη φιλαυτία, τη λύτρωση και την ελευθερία: “Όποιος θέλει, ας απαρνηθεί τον εαυτό του, ας πάρει το σταυρό του, και ας με ακολουθήσει”.
 Πρακτικά  εμείς  οταν  ξεκινήσουμε  να  ΠΟΛΕΜΗΣΟΥΜΕ  ΕΝΑΝΤΙΟΝ  ΤΟΥ ΕΑΥΤΟΥ ΜΑΣ  θα πρέπει να  οπλιστουμε  με  ΜΕΓΑΛΗ ΥΠΟΜΟΝΗ,ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ,ΠΟΛΛΗ  ΠΡΟΣΕΥΧΗ,ΑΥΣΤΗΡΑ  ΝΗΣΤΕΙΑ,ΑΝΑΓΝΩΣΗ  ΘΕΙΩΝ  ΓΡΑΦΩΝ ΚΑΙ ΒΙΟΥΣ ΑΓΙΩΝ.Επίσης  θα πρεπει να προγνωρίζουμε τον ΑΟΡΑΤΟ ΠΟΛΕΜΟ που θα  δεχθούμε  στην προσπάθεια αυτη με  καταρχιν  λογισμούς σε  εμας  όπως προείπαμε  που κατα  την  διάγνωση θα πρεπει να  έχουμε  καταγράψει  αλλα και τον ΟΡΑΤΟ ΠΟΛΕΜΟ απο ΤΗΝ  ΚΙΝΗΣΗ  ΤΩΝ ΟΙΚΕΙΩΝ ΜΑΣ (κυριως  των  ασθενεστέρων πνευματικά)  ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΜΑΣ κατι που θα μας  προκαλέσει  ΣΥΓΧΙΣΗ-ΤΑΡΑΧΗ  αν είμαστε  αδόκιμοι  καθως ο  πονηρός εχθρός μας  θα  ΜΗΧΑΝΕΥΤΕΙ  ΠΟΛΛΕΣ  ΠΑΓΙΔΕΣ  για να μας  βγαλει απο την Θεραπεία της Φιλαυτίας μας. Στις μαχες  αυτες  ειναι  ΠΟΛΥ  ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ να ΜΗΝ ΑΠΕΛΠΙΣΤΟΥΜΕ ,ΝΑ ΜΗΝ  ΤΑΡΑΧΘΟΥΜΕ, ΝΑ ΜΗΝ  ΣΥΓΧΙΣΤΟΥΜΕ  αλλα παντα να ΖΗΤΑΜΕ  ΤΗΝ  ΒΟΗΘΕΙΑ  ΤΟΥ  ΘΕΟΥ  με  ΕΝΤΟΝΗ  ΚΑΤΑΝΥΚΤΙΚΗ  ΠΡΟΣΕΥΧΗ  όπως  ακριβως ο αμαρτωλός Τελώνης " ο ΘΕΟΣ ιλάσθητι  μοι  τω  αμαρτωλώ".Επίσης στο επίπεδο  των  λογισμών  και επειδή  μιλήσαμε  για ΣΥΓΧΙΣΗ/ΤΑΡΑΧΗ που θα προκληθεί  οπωσδήποτε, θα πρέπει να  ΕΚΖΗΤΟΥΜΕ  ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΝΑ ΜΑΣ  ΕΛΕΥΘΕΡΩΣΕΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΛΟΓΙΣΜΟΥΣ  ΤΟΥ ΠΟΝΗΡΟΥ "Κυριε,Φωτισον με  ωστε να  Εννοώ  τις παγίδες του πονηρου και Καθαρισον με απο τους πονηρους λογισμους", αυτη η προσευχη  οταν γίνεται με  ΠΙΣΤΗ,ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ,ΑΠΛΟΤΗΤΑ αλλα και ΤΕΛΕΙΑ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ  ΣΤΟΝ ΘΕΟ  πραγματικα  είναι  βαλσαμο  και το ΚΑΛΥΤΕΡΟ  ΦΑΡΜΑΚΟ!
   Αυτος ειναι ο δρομος  προς  την ΘΕΩΣΗ ΜΑΣ, απαιτει  φυσικά  ΚΟΠΟ-ΥΠΟΜΟΝΗ-ΠΙΣΤΗ-ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ-ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ ΣΤΟΝ ΘΕΟ  αλλα μετα το περας  της  Θεραπείας  αυτής  να  είμαστε  ΣΙΓΟΥΡΟΙ  οτι ο νους μας  θα είναι  γαλήνιος  και οι διάφοροι  λογισμοί  που παντα  θα ενσπείρει  ο πονηρός  θα  ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ  ΞΕΚΑΘΑΡΟΙ  ΩΣ  ΠΡΟΣ  ΤΗΝ  ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ  ΤΟΥΣ και δεν θα  κινδυνεύουμε  απο  πτώσεις  πλεον.  
ΕΥΧΟΜΑΙ Ο ΘΕΟΣ  ΝΑ ΜΑΣ  ΕΛΕΗΣΕΙ ΚΑΙ ΦΩΤΙΣΕΙ  ΩΣΤΕ  ΟΛΟΙ ΜΑΣ  "ΕΙΣ  ΕΠΙΓΝΩΣΙΝ  ΑΛΗΘΕΙΑΣ ΜΕΤΑΝΟΙΑΣ ΚΑΙ ΣΩΤΗΡΙΑΣ  ΕΛΘΕΙΝ".
ΔΟΞΑ ΤΩ  ΘΕΩ ΠΑΝΤΩΝ  ΕΝΕΚΕΝ
δουλος Κυριου
Ιωαννης